Reklama
Reklamní agentury
Cílem podnikání je zisk. A jedním z běžných prostředků, který k uskutečnění zisku vede, je reklama. Někteří podnikatelé se rádi bez reklamy obejdou, ba se proti ní dokonce brání (distribuce drog, podvodné získávání státních zakázek) ač i oni svůj způsob reklamy používají, byť ne takový, k němuž by potřebovali reklamní agenturu. Ta se zabývá vytvořením upoutávky na výrobek či službu, která je poté prezentována – většinou prostřednictvím mediální agentury – na internetu, v novinách, v časopisech, v rádiu, v televizi, prostřednictvím telemarketingu, umístěním letáků na veřejně přístupných místech a podobně. Specializace je značná a v současnosti se stále méně zabývá reklamou přímo výrobce zboží či obstaravatel služby, ač to v minulosti bylo zcela běžné a ve velkých firmách se hojně investovalo do vlastních velkých reklamních oddělení. Dnešek je dobou specializace, a tak i reklamní agentury často vytvářejí pouze samu reklamu, její umístění ve výše zmíněných cílových místech obstarává specializovaná agentura mediální, grafickým zpracováním se zabývají speciální grafická studia, komunikaci firmy s veřejností zajišťují PR agentury a podobně.
Reklamní předměty a dárky
V České republice jsou reklamní předměty a dárky neobyčejně oblíbené především u těch, kteří je zdarma dostávají na nejrůznějších reklamních akcích. Otázka, jaký výsledek z hlediska prodeje produktů firmy, která reklamní předměty a dárky například k Vánocům pro stálé zákazníky rozdává, je otázkou, kterou se zabývají marketingové strategie. Výsledky takových akcí jsou vyhodnocovány různými audity, čímž se zabývají další specializovaní odborníci. Z hlediska psychologie je pro marketing důležité, že předmět s logem firmy, například hrnek či propisku, oslovený potenciální zákazník má doma, používá ho a logo firmy se dostává do jeho podvědomí. Což je pro výrobce zboží či služby důležitější, než jak se pří případném průzkumu potenciální zákazník o dané firmě vyjadřuje.
Jiná forma reklamních dárků je „zboží navíc“, které se přidává k zakoupenému výrobku (je zakalkulováno v ceně či rozpočítáno do jiného zboží nabízeného firmou).
Reklama – historie
Slovo reklama pochází z latiny, původně znělo „reklamare“, což znamená hlasitě vykřikovat, křičet. Tento způsob reklamy je stále živý na tržištích v zemích, kam mnozí z nás zavítali na dovolenou. Podstata zůstala stejná, ten, koho je nejvíc slyšet, zákazníky zaujme.
První písemný záznam o reklamě se dochoval na hliněné tabulce, kterou archeologové objevili v Egyptě, v místě bývalého starověkého královského města Memfis. Stojí na ní: „Zde žiji já, Rinos z Kypru z milosti bohů obdařený uměním vyložit neomylně každý sen.“ Jde tedy o první – i když skromný – čtyři tisíce let starý billboard.
S vynálezem knihtisku vzniká tištěná reklama, od té doby jsou známy letáky a tištěné inzeráty, i když samozřejmě neměly dnešní podobu.
Průmyslová revoluce zahájila období, kdy se reklama začíná vyvíjet taková, jakou ji známe dnes. Výrobky průmyslových podniků potřebovaly odbyt a v roce 1841 vzniká v USA první profesionální reklamní agentura.
Prostředky reklamy se mění s dobou. V 19. století měly největší význam inzeráty v novinách, letáky a plakáty. Od dvacátých let 20. století začíná vysílat rozhlas a rychle začíná v reklamě tištěným médiím konkurovat. Po druhé světové válce pak nastupuje televize a stává se záhy téměř ideálním reklamním prostorem. Reklama nových médií vždy rychle dokázala využít a pokračuje v tom i dnes, kdy se polem jejích působení stal internet a mobilní telefony.